شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

امام جواد علیه‌السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد.

هم‌زمان با نهمین روز از دهه کرامت؛

وبینار تخصصی«کرامت انسان در ادیان» در حرم رضوی برگزار شد

هم‌زمان با نهمین روز از دهه کرامت، وبینار تخصصی«کرامت انسان در ادیان» به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قالب ارتباط تصویری با اساتید و اندیشمندانی از ادیان و مذاهب مختلف برگزار شد. 
وبینار تخصصی«کرامت انسان در ادیان» در حرم رضوی برگزار شد

           به گزارش آستان علم و فرهنگ به نقل از آستان نیوز، در این وبینار تخصصی که عصر امروز 11تیرماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد؛ دکتر نصیب‌الله عمراُف ؛ عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه گرگان درباره‌ی «نژادپرستی در آموزه‌های ادیانی» به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: دین مبین اسلام، دین رهایی‌بخش است و اسلام نژادپرستی را به‌عنوان نماد برتری انسان بر انسان محکوم می‌کند.

ریشه نژادپرستی در «برتری‌طلبی»، «غرور» و «تبعیض» است
وی با اشاره به اینکه مبنای نژادپرستی بر سه اصول «برتری‌طلبی»، «غرور» و «تبعیض» بناشده است، به بیان معیارهایی که انسان را وادار به برتری‌طلبی می‌کند پرداخت و افزود: نخستین معیار برتری‌طلبی «نژاد» است در همین راستا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «ای مردم پدر شما یکی است و شما همه از آدم متولدشده‌اید و آدم از خاک آفریده‌شده است وبرترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست».
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه گرگان اضافه کرد: دومین معیار برای برتری‌طلبی «رنگ پوست» است که در این میان بیشترین قربانیان سیاه‌پوستان هستند و معیار دیگر برای برتری‌طلبی« مذهب و دین» است از همین رو نتیجه می‌گیریم که «برتری‌طلبی» یکی از ریشه‌های «نژادپرستی» محسوب می‌شود که همین «نژادپرستی» برای کرامت انسانی هیچ ارزشی قائل نیست.
عمراُف به سیره علمی و عملی حضرت رضا(ع) با محوریت کرامت انسانی اشاره کرد و گفت: حضرت امام رضا(ع) بر کرامت انسانی تأکیددارند و تنها معیار و ملاک برتری انسان را میزان تقوا و پرهیزکاری می‌دانند.

ادیان الهی برای کرامت ذاتی انسان ارزش قائل هستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اکبر حسینی قلعه بهمن؛ دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به موضوع «کرامت انسان در ادیان» سؤالی مبنی بر اینکه آیا انسان در ادیان مختلف دارای جایگاه است؟ طرح و بیان کرد: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید مشخص شود که دیدگاه ادیان مختلف نسبت به خلقت انسان چیست و سپس جایگاه انسان در هرکدام از ادیان مشخص شود و پس‌ازآن بحث کرامت انسان در ادیان را مطرح کنیم.
وی در ادامه به بیان دیدگاه ادیان غیر الهی درباره‌ی هدف از خلقت انسان پرداخت و افزود: آیین هندو هدف از آفرینش انسان را نوعی تفریح برای خالق می‌داند و به همین دلیل میان انسان و حیوان هیچ فرق و ارزشی قائل نیست.
دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم به بیان دیدگاه ادیان الهی درباره‌ی هدف از خلقت انسان پرداخت و گفت: دین زرتشت هدف از آفرینش انسان را یاری‌رساندن به خالق خود برای مبارزه و نابودی اهریمن بیان کرده است و همچنین جایگاه انسان را نسبت به حیوانات به دلیل همین مبارزه با اهریمن والا می‌داند و برای کرامت ذاتی انسان ارزش قائل است.
حسینی قلعه بهمن، دیدگاه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام را  نسبت به هدف از خلقت انسان « خلیفه‌اللهی» بیان کرد و ادامه داد: طبق دیدگاه سه دین الهی یهودیت، مسیحیت و اسلام انسان بر روی زمین «خلیفه‌الله» و موجودی دارای کرامت است و در این ادیان الهی تمام تلاش انسان برای رسیدن به رستگاری و سعادت دنیوی و اُخروی است.

تغییر مبانی ادیان الهی توسط استکبار برای دستیابی به اهداف شوم
کشیش نرسیسیان؛ نماینده اسقف اعظم و سرکیسیان خلیفه ارامنه در تهران در بخش دیگر از این نشست درباره‌ی‌ کرامت انسانی در دین مسیحیت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس متون دین مسیحیت خداوند زمین و آسمان را برای انسان خلق و از صفات خود به انسان عنایت کرده و خلقت‌ انسان شبیه ماه که بر زمین حکومت می‌کند است و خداوند از روح خود در انسان دمیده است.
وی بابیان اینکه همه انسان‌ها در خلقت برابر هستند مگر در تقوا و خداپرستی در ادامه به نژادپرستی سازمان‌یافته در آمریکا اشاره و عنوان کرد: امروز افرادی در اروپا آموزه‌های ادیان را تحریف و به نفع خود تغییر می‌دهند و از آن‌ها برای رسیدن به اهداف شوم خود سوءاستفاده می‌کنند.

همه انسان‌ها از یک پدر هستند
هاروا یهودا گرامی؛ خاخام ارشد یهودیان درباره‌ی دیدگاه دین یهودیت و کتاب مقدس تورات نسبت به کرامت ذاتی انسان گفت: خداوند تبارک تعالی انسان را در قالب الهی( معنوی و روحی) آفریده است که انسان را با سایر موجودات متمایز می‌کند.
وی با طرح این سؤال مبنی بر اینکه چرا خداوند از هرکدام از موجودات چند جفت خلق ولی از انسان فقط یک جفت خلق کرده است، افزود: تنها علت آن است که انسان در آینده نسبت به انسانی دیگر ادعای برتری نکند و برای جلوگیری از این اتفاق خداوند فقط یک جفت انسان (آدم و حوا) را خلق کرد.
خاخام ارشد یهودیان خاطرنشان کرد: بنابراین انسان در قالب خداوند آفریده‌شده از همین رو همه انسان‌ها از یک انسان متولدشده‌اند بنابراین همه انسان‌ها از یک پدر هستند و با یکدیگر برادر محسوب می‌شویم از همین رو از یکدیگر نباید کینه‌توزی و جنگ داشته باشیم چراکه برادرکشی محسوب و موجب نارضایی و ناخشنودی خداوند می‌شود.

نقض کرامت ذاتی انسان‌های جهان‌ توسط استکبار و صهیونیست
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رنجبر شیرازی؛ کارشناس علمی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در پایان این نشست به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و در ادامه تصریح کرد: همه ادیان بر مفهوم مشترک کرامت در وجود انسان توافق نظر دارند و کرامت در خلقت انسان قابل‌زوال نیست و انسان از سایر مخلوقات برتر است.
وی با تأکید بر اینکه انسان از سایر مخلوقات برتر است، بیان کرد: امروزه آمریکا، امپریالیسم و صهیونیست با رفتاری غیر کرامت گونه همراه با نژادپرستی، تبعیض نژادی و تروریسم دولتی به انسان‌های جهان ظلم می‌کنند و همچنین در حوزه حقوق بشر رفتار دوگانه از خود نشان می‌دهند و در سطح منطقه با تشکیل داعش بر جان مردم عراق و سوریه می‌افتند و اکنون هم از طریق عربستان مردم و کودکان بی‌دفاع یمن را به خاک و خون می‌کشند که همه این رفتارها مصداق بارز  نقض کرامت انسانی است.
گفتنی است؛ این نسشت تخصصی به همت دبیرخانه همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان تحت نظارت حوزه مدیریت جشنواره‌ها، همایش‌ها و جوایز ادبی-هنری برگزار شد. 
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
ثبت نام طرح خادمياران نوجوان رضوي»
فراخوان ايده هاي خلاقانه خدمت به امام رضا عليه السلام
وقف و نذر
.