شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

امام جواد علیه‌السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد.

به همت سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،

نخستین نشست علمی«روایت‌ ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» برگزار شد

نخستین نشست علمی «روایت ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» به همت سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد. 
نخستین نشست علمی«روایت‌ ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» برگزار شد

          به گزارش آستان فرهنگ به نقل از آستان نیوز، این نشست با حضور محمد یاری؛ مدیر عامل شرکت میراث آرکا و جمعی از کارکنان سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تحت عنوان «روایت ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد و سر فصل‌هایی همچون میراث دیجیتال، محتواهای آثار موزه، معرفی نمونه مورد دیجیتال سازی موزه، موزه‌های مجازی و کارکردها و مزیت های آن بیان شد.
محسن امیری نیا معاون اندیشگاه رضوی در ابتدای این نشست به بیان اهداف و محوریت راه اندازی و فعالیت‌های اندیشگاه رضوی پرداخت و اظهار کرد: این اندیشگاه با محوریت مباحث مرجعیت علمی و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به ساختار این مجموعه، گفت: کارکرد اندیشگاه رضوی شامل دفاع مقدس، ادبیات، هنر، قرآن و اهل بیت(ع)، حفاظت و مرمت، تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، مخطوطات و فضای مجازی است که در حوزه فضای مجازی به مباحث ویژه ای همانند مالکیت معنوی و چالشهای پیش رو و روایت ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال پرداخت می‌شود.
وی افزود: این اندیشگاه در راستای تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و بهره گیری از حضور و اندیشه پژوهشگران و متفکران جامعه، بهره گیری از مشارکت سازمانها، موسسات موجود در آستان و خارج از آن با هدف عمق بخشی محتواها راه اندازی شده است.
در ادامه این نشست محمد یاری پیرامون مزیت‌های بهره گیری از محتوای دیجیتالی اظهار کرد: محتوای دیجیتالی تلفیق محتوا و فناوری‌های دیجیتالی جهت ارائه محصولی ویژه برای دنیای ارتباطات است.
وی افزود: امروزه به دلیل حجم اطلاعات بسیار زیاد برای معرفی  اشیاء به مخاطبان موزه‌ها نیاز به خلاصه‌سازی و طبقه‌بندی اطلاعات خود دارند و همچنین بسیاری از اشیا، شانس حضور در ویترین‌ها را ندارند، بنابراین استفاده از محتوای دیجیتالی امری ضروری است.
وی افزود: محتوای دیجیتالی باعث درک و تفسیر راحت‌تر مخاطب، ایجاد فضایی پویا جهت کودکان، کمک به راهنمایان موزه و انتقال مفاهیم بیشتر به گردشگران می‌شود چرا که فناوری‌ها سبب برانگیختن حس کنجکاوی و خلاقیت  و یادگیری ملموس می‌شوند.
یاری  با اشاره به اینکه موزه آستان قدس رضوی از ظرفیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: موزه‌های آستان قدس رضوی می‌تواند با بهره گیری از روش‌های راهبردی محتوای نهفته در اشیاء تاریخی را به مخاطبین منتقل کند.

وی تصاویر سه بعدی آناگلیف، مدل‌سازی و پرینت سه بعدی، عکاسی گیگاپیکسلی دو بعدی، ساخت کتاب دیجیتالی و واقعیت افزوده (AR) که به واسطه گوشی همراه و استفاده از نرم افزار مخصوص گردشگر می‌تواند اشیایی  را که در محل مورد نظر امکان حضور فیزیکی ندارند، مشاهده کند از جمله راهکارهای تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه‌ها برشمرد.

  
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
ثبت نام طرح خادمياران نوجوان رضوي»
فراخوان ايده هاي خلاقانه خدمت به امام رضا عليه السلام
وقف و نذر
.