شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

امام جواد علیه‌السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد.

محمد افروغ

چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)

برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود. 
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
بازاریابی و تبلیغات چگونه صورت می‌گیرد در کتاب‌ها یا چگونه باید صورت بگیرد مطلوب آن چیست؟

در بخش تبلیغات و بازاریابی مشکلات مختلفی هست که برای رفع آن مطبوعات باید کمک کنند. بسیاری از موارد پیش می‌آید که شرکت‌ها و سازمان‌های تبلیغاتی به مؤلف یا ناشر تبلیغات گسترده اثری را در مقابل مبلغ مشخصی پیشنهاد می‌دهند. همین جا وقتی محاسبه شود، می‌بینید معادل فروش کل اثر باید برای تبلیغات آن پرداخت شود و در نتیجه برای تبلیغ و ترویج اثر اقدامی‌صورت نمی‌گیرد. البته در خصوص کتاب‌های کمک درسی مسئله متفاوت است؛ چرا که این ناشران با افزایش قیمت پشت جلد کتاب، دستشان در تبلیغات تلویزیونی و روزنامه‌ها باز تر است. هر چند باید توجه داشت که در عمل هزینه این تبلیغات را مصرف کننده پرداخت می‌کند. این ناشران در بحث تبلیغات ابتکار زیبا و خوبی هم دارند. اینکه می‌آیند و همان کتاب‌های قدیمی‌خود را به شکل‌ها و رنگ‌های جدید و با جا به جا کردن مطالب، با نام‌های مختلف منتشر می‌کنند. مثلاً می‌گویند کتاب‌های سرخ، سفید، سبز، سیاه و امثال این‌ها. به عنوان نمونه، ممکن است خلاصه‌ای از همان کتاب مادر باشد بگویند کتاب‌های خلاصه و یا فرض کنید قسمتی از آن کتاب‌ها را خلاصه کرده و مجدد منتشر می‌کنند. یک سال ما در نمایشگاه تهران با دو عنوان کتاب کمک درسی شرکت کردیم. یک کتاب قیمتش هشت هزار تومان بود و کتاب دیگر10 هزار تومان. بعضی‌ها کتاب را نگاه می‌کردند ولی چون قیمت آن ارزان بود نمی‌خریدند. بعضی‌ها که محتاط‌تر بودند شماره غرفه ما را یادداشت می‌کردند می‌رفتند سمت غرفه کتاب‌های کمک درسی می‌دیدند تقریباً همه مطالبی را که ما آورده‌ایم دیگران هم دارند. برمی‌گشتند کتاب ما را می‌خریدند. بعضی از این افراد می‌پرسیدند چرا قیمت کتاب‌های شما با فلان مؤسسه آموزشی متفاوت است و ما همین نکته‌ای که برای شما توضیح دادم را برای آن‌ها می‌گفتم. ناشران خرده‌پا در صورتی موفق خواهند بود که روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون به کمک آن‌ها بیایند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در این زمینه سایتی راه‌اندازی کرده که کتاب‌های ناشران را معرفی می‌کند. هر ناشری در این سایت، صفحه‌ای دارد که منشورات خود را معرفی می‌کند. ناشران این کتاب‌ها را با30 درصد تخفیف در وب‌سایت ارائه می‌کنند و وزارت ارشاد کتاب‌‌های سفارش شده را به سراسر کشور ارسال می‌کند. یکی دیگر از مواردی که خیلی به ناشران کمک می‌کند برگزاری نمایشگاه‌های استانی است. من نمی‌خواهم بگویم که نمایشگاه‌های استانی ایده‌آل است اما در تبلیغ و توزیع کتاب خیلی مؤثر است. در چهار سال اخیر اگر شما 120 عنوان کتاب منتشر کرده باشید یا اگر به تنهایی 120 عنوان نداشته باشید به کمک چند ناشر دیگر بتوانید این 120 عنوان را فراهم کنید می‌توانید در نمایشگاه‌های استانی شرکت کنید. به جز همین چند موردی که برشمردم تقریباً می‌شود گفت که از صنعت نشر حمایت نمی‌شود.

چه راهبردهایی برای برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود پیشنهاد می‌کنید؟

همان‌طور که خدمتتان عرض کردم مشکلات پیش روی صنعت نشر بسیار زیاد است. از فرایند تولید کتاب گرفته تا پخش و عرضه آن اما در عین حال راه‌هایی هست که می‌تواند این صنعت را پیش ببرد و برشکوفایی و رونق آن بیفزاید. برخی از این راهکارها عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود. من ناشری را سراغ دارم که یک عنوان کتاب در سال منتشر کرد و کتابش به عنوان یکی از کتب برگزیده خراسان در نمایشگاه کتاب سال گذشته معرفی شد. معیارهایی باید فراهم شود تا ناشران خورده پا هم بتوانند در همه نمایشگاه‌ها شرکت کنند. در حال حاضر در نمایشگاه تهران و نمایشگاه مشهد شرایط خوبی وجود دارد. در نمایشگاه تهران می‌گویند اگر ناشران در سه سال اخیر 35 عنوان کتاب چاپ‌شده چاپ اول داشته باشند، می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند. خوب این مطلب معقول است. برای اینکه اگر ناشری نتواند در سال 12 عنوان کتاب چاپ کند، خیلی ضعیف است. به همان ناشر ضعیف هم می‌گویند با دو ناشر دیگر که هر کدام ده عنوان دارند باهم شرکت کنید. مشهد هم همینطور است. امسال در نمایشگاه مشهد گفته شد ناشری که در 4 سال اخیر 30 عنوان کتاب داشته باشد می‌تواند غرفه بگیرد. ولی در بقیه نمایشگاه‌ها می‌گویند باید 120 عنوان داشته باشید تا شما را مشارکت دهیم.
پایان.

-------------------------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع صنعـت نشــر می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/799330/




 
 
نشریه همگامصنعت نشرچرخه نشردکتر محمد شهری 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
واکاوی وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر / سید عباس صالحی (1)
  • 1395/4/13 يكشنبه واکاوی وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر / سید عباس صالحی (1)
    طبیعی است که صنعت نشر همچون سایر صنایع فرهنگی فرایند به هم پیوسته ای را از تولید تا مصرف طی می‌کند. جهت نیل به سیاست های کارآمد در این حوزه و رشد و ارتقای این صنعت در کشور ناگزیر از بررسی وضعیت بخش‌های مختلف آن در ارتباط با یکدیگر هستیم. گفت‌وگو با دکتر سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به عنوان مسئول عالی این حوزه، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص وضعیت کلی نشر در کشور در اختیار ما قرار می دهد. گفت‌وگوی حاضر با ایشان با هدف دستیابی به شناخت هر چه دقیق‌تر و واقع بینانه تر از وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر در کشور انجام شده است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (2)
    بهترین موردی که به نظر من به ناشر کمک می‌کند، مجموعه‌سازی است. فرض بفرمایید شما به مجموعه داستان‌های ایرانی یا داستان‌های خارجی علاقه‌مند هستید یا مثلاً فرض کنید به مجموعه‌های شعر معاصر علاقه‌ دارید. در این مورد ناشر باید این آثار را مجموعه‌سازی کند. ما در اصطلاح نشر فروست می‌گوییم؛ یعنی مثلاً یک داستان ایرانی بسیار خوب را از نویسنده‌ای گرفته و این را روانه بازار کرده است.
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (1)
  • 1395/2/26 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (1)
    نشر فرایند گسترده‌ای از طراحی و تولید تا بازاریابی و توزیع را دربرمی گیرد که در هر مرحله از اقتضائات، بایدها و نبایدها و مسائل خاص خود برخوردار است. چرخه نشر همچون زنجیره به هم پیوسته‌ای است که در صورت وجود ضعف و یا خلل در هر یک از مراحل آن، سایر مراحل و در نتیجه کل فرایند نشر دچار آسیب‌های اساسی می شود. برای آشنایی هر چه بیشتر با این مراحل هم پیوسته و الزامات آن، گفت‌وگو با افرادی که به طور تخصصی در فرایند نشر دخیل هستند، ضروری به نظر می رسد. دکتر محمد شهری از جمله این افراد که در حال حاضر مدیر نشر دستور است. وی ضمن فعالیت تخصصی در حوزه نشر، به پژوهش علمی‌در این زمینه نیز اهتمام دارد. برای بررسی محورهای پیش گفته با ایشان به گفت‌وگو نشستیم.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
ثبت نام طرح خادمياران نوجوان رضوي»
فراخوان ايده هاي خلاقانه خدمت به امام رضا عليه السلام
وقف و نذر
.