شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

امام جواد علیه‌السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد.

محمد افروغ

چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (1)

نشر فرایند گسترده‌ای از طراحی و تولید تا بازاریابی و توزیع را دربرمی گیرد که در هر مرحله از اقتضائات، بایدها و نبایدها و مسائل خاص خود برخوردار است. چرخه نشر همچون زنجیره به هم پیوسته‌ای است که در صورت وجود ضعف و یا خلل در هر یک از مراحل آن، سایر مراحل و در نتیجه کل فرایند نشر دچار آسیب‌های اساسی می شود. برای آشنایی هر چه بیشتر با این مراحل هم پیوسته و الزامات آن، گفت‌وگو با افرادی که به طور تخصصی در فرایند نشر دخیل هستند، ضروری به نظر می رسد. دکتر محمد شهری از جمله این افراد که در حال حاضر مدیر نشر دستور است. وی ضمن فعالیت تخصصی در حوزه نشر، به پژوهش علمی‌در این زمینه نیز اهتمام دارد. برای بررسی محورهای پیش گفته با ایشان به گفت‌وگو نشستیم. 
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (1)
برای شروع از بایسته‌های بخش طراحی و تولید در چرخه صنعت نشر بفرمایید؟

در چرخه تولید کتاب از زمان تحویل متن مؤلف تا عرضه در بازار، 14 مرحله توسط ناشر طی می‌شود. تحویل دست‌نوشته‌های مؤلف، تأیید انتشارات و تنظیم قرارداد، حروف‌نگاری کتاب، ویراستاری و نمونه‌خوانی، اخذ فیپا و شابک، دریافت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طراحی جلد کتاب، تأیید کتاب آماده شده برای چاپ توسط نویسنده، لیتوگرافی، تهیه کاغذ و انجام چاپ و صحافی، بسته‌بندی و عرضه در بازار کتاب. اگر ناشر مثل آستان قدس رضوی نمایشگاه‌های دائمی‌داشته باشد، طبیعتاً اولین توزیع باید در نمایشگاه ناشر انجام شود. در غیر این صورت باید کتاب را به مراکز نشر داد تا به بازار و مراکز پخش برود و از طریق کتاب‌فروشی‌ها به دست مصرف کننده برسد. این تقریباً خلاصه مراحل تولید کتاب از ابتدا تا زمانی است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

با یک رویکرد آسیب‌شناسانه بفرمایید مشکلات عرضه و فروش کتاب در شرایط حاضر چه مواردی است؟
مسائل عرضه و فروش کتاب خیلی زیاد است. در حال حاضر در کشور ما حداقل 10 مؤلفه یا شاخص برای مشکلات ناشران هست که خدمت شما عرض می‌کنم. اولین مورد نبود نیازسنجی جامعه خوانندگان و خریداران کتاب است؛ چرا که ناشر باید نیاز خریداران را بسنجد و این خریداران هستند که باید ببینند کتاب‌های موجود در بازار مورد نیازشان هست یا نیست.
دوم بی‌تجربگی و نداشتن تخصص و بی‌برنامگی پاره‌ای از ناشران است. سوم معضل، کتاب‌سازی است. برخی از ناشران بدون اینکه بخواهند زحمت بکشند دست به کتاب‌سازی می‌زنند. چهارم که از مشکلات مهم ناشران است خود ناشری یا ناشر- مؤلف است. ناشری که با تجربه است به خوبی می‌تواند کتاب را ارزان‌تر و از لحاظ فنی با وسایل و امکاناتی که امروز هست خیلی بهتر و تمیزتر دربیاورد ولی ناشر- مؤلف که اولین تجربه‌اش در این زمینه است و می‌خواهد کتاب خودش را منتشر کند، هر چند ممکن است کتابش محتوای خوبی داشته باشد ولی در زمینه ظاهر و بسته‌بندی و صفحه‌آرایی و گرافیک و امثال این‌ها ضعیف است و خریدار را جذب نمی‌کند.
پنجمین مرحله مسئولیت ناشناسی است. توضیح این مرحله این است که ناشری برخلاف قواعد اخلاقی و حقوقی اقدام به انتشار اثری مشابه آثار موجود در بازار کند. برای مثال ناشری با تولید یک اثر موفق وضعیت خوبی در بازار کتاب پیدا کرده و ناشر دیگری که کارش کساد است می‌آید همین کتاب را تقلید می‌کند. حتی جلد و تعداد صفحات را شبیه آن می‌زنند و در نتیجه خواننده‌ای که دنبال این کتاب می‌گردد وقتی به کتاب‌فروشی می‌رود، اثر تقلبی را به اشتباه خریداری می‌کند. در اینجا می‌گوییم ناشر متقلب، مسئولیت خودش را نمی‌شناسد و مسئولیت ناشناسی می‌کند. مرحله ششم نبود خوداتکایی و خودباوری است.
مرحله هفتم که نکته بسیار ضعیف و کارشناسی‌نشدۀ این کار به شمار می‌آید، گره زدن صنعت نشر به اموری همچون ارتقای شغلی و ... است. به این معنی که برای مثال بسیاری از ادارات برای اینکه کارمندانشان ارتقای شغلی بگیرند می‌گویند شما باید یک کتاب چاپ شده داشته باشید و همین باعث می‌شود که بسیاری از افرادی که صلاحیت نوشتن کتاب را ندارند به فکر این می‌افتند که کتابی منتشر کنند.
هشتمین مورد بی‌تشکلی و خلأ همکاری ناشران است که تشکلی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف ندارند. مسئله نهم خودفروشی و دیگرفروشی در حوزه نشر است و مرحله دهم ورود بخش‌ها و اجزای غیر تخصصی به حوزه نشر کتاب است. توضیح اینکه به عقیده من پایانه یا راه‌آهن می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند. مثلاً در مسیر مشهد- تهران کتاب هدیه کنند ولی این کتاب را خودشان نباید تولید کنند. کتاب را می‌توانند از ناشر بگیرند و توزیع کنند. راه آهن در یک ابتکار جالب کتاب را در مبدأ به مسافر می‌دهد در مقصد از او می‌گیرد ولی این کتاب را نباید خودش تولید کند. می‌تواند سفارش دهد یا خریداری کند. اما اینکه خودش بیاید ناشر شود به نظر من به صنعت نشر لطمه می‌زند.


-------------------------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع صنعـت نشــر می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/799330/


 
 
صنعت نشرنشریه همگامچرخه نشردکتر محمد شهری 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
واکاوی وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر / سید عباس صالحی (1)
  • 1395/4/13 يكشنبه واکاوی وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر / سید عباس صالحی (1)
    طبیعی است که صنعت نشر همچون سایر صنایع فرهنگی فرایند به هم پیوسته ای را از تولید تا مصرف طی می‌کند. جهت نیل به سیاست های کارآمد در این حوزه و رشد و ارتقای این صنعت در کشور ناگزیر از بررسی وضعیت بخش‌های مختلف آن در ارتباط با یکدیگر هستیم. گفت‌وگو با دکتر سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به عنوان مسئول عالی این حوزه، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص وضعیت کلی نشر در کشور در اختیار ما قرار می دهد. گفت‌وگوی حاضر با ایشان با هدف دستیابی به شناخت هر چه دقیق‌تر و واقع بینانه تر از وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر در کشور انجام شده است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (2)
    بهترین موردی که به نظر من به ناشر کمک می‌کند، مجموعه‌سازی است. فرض بفرمایید شما به مجموعه داستان‌های ایرانی یا داستان‌های خارجی علاقه‌مند هستید یا مثلاً فرض کنید به مجموعه‌های شعر معاصر علاقه‌ دارید. در این مورد ناشر باید این آثار را مجموعه‌سازی کند. ما در اصطلاح نشر فروست می‌گوییم؛ یعنی مثلاً یک داستان ایرانی بسیار خوب را از نویسنده‌ای گرفته و این را روانه بازار کرده است.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
ثبت نام طرح خادمياران نوجوان رضوي»
فراخوان ايده هاي خلاقانه خدمت به امام رضا عليه السلام
وقف و نذر
.